Therapie in Katwijk – Psycholoog Katwijk

Bewust worden

In mijn praktijk werk ik vooral vanuit inzicht en bewustwording. De meeste cliënten hebben het zicht op zichzelf verloren of trekken regelrecht verkeerde conclusies over hun leven, situaties of gebeurtenissen. Het is heel moeilijk om dat voor jezelf te zien, maar als het ineens duidelijk wordt (bewust wordt), dan is het best makkelijk om het zelf weer verder op te pakken.

Verkennen en ontdekken

De eerste sessie gebruiken we om zo precies mogelijk je vragen of problemen te omschrijven. Het stellen van de juiste diagnose is belangrijk en daarvoor is het belangrijk dat we tot de kern komen. Je zult merken dat ik je help bij het vertellen van het verhaal, dat ik op momenten doorvraag of toelichting nodig heb. Je zult ook merken dat ik bij die vragen en jouw verhaal mogelijkheden zoek om heel precies te weten wat er nu aan de hand is. Overigens blijft het ook in het begin niet bij praten: je gaat meteen aan de slag, krijgt meteen huiswerk, opdrachten, oefeningen, bewustwordings-opdrachten. We komen er in die eerste afspraken achter wat je wilt bereiken, of dat realistisch is en hoe je dat het beste aan kunt pakken. We kijken dus niet alleen naar de situatie nu, maar ook naar waar je naartoe wilt. Ik help je heldere doelen te formuleren. Afhankelijk van verschillende factoren en klacht duurt een behandeling ongeveer 5/8 sessies.

Veel voorkomende klachten

Ik behandel uiteenlopende klachten. Een aantal klachten die ik regelmatig behandel zijn:

Cognitieve gedragstherapie

De manier waarop ik behandel gaat helemaal uit van jou. Van je klacht of vraag natuurlijk, maar ook van je kwaliteiten. Mijn cliënten spelen zo’n belangrijke rol in de behandeling dat ik onmogelijk over standaardprocessen kan spreken. Er zijn wel elementen die vaker terugkomen zoals cognitieve gedragstherapie. Het beste kan ik het uitleggen door de woorden uit te leggen: cognitief betekent ‘gedachten’ en gedrag ‘hoe je je gedraagt’. Veel klachten komen voort uit je gedachten die vervolgens je gedrag bepalen. Het gaat mis omdat die gedachten niet kloppen bij de werkelijkheid. Om er achter te komen welke gedachten dan wel passen (en die je meteen helpen in jouw situatie) gaan we op onderzoek. Je komt er proefondervindelijk achter wat er zou gebeuren als je de dingen eens anders deed. Is het wel zo eng? Voelt het wel zo raar? Reageren ze wel zo anders? En hoe voelt het voor jou?

Manager eigen gedrag

Ook bij cognitieve gedragstherapie staat bewustwording centraal. Ik noem het altijd dat je de manager van je eigen gedrag wordt. Je leert eerst de situaties waarin het moeilijk gaat te beheersen; gaandeweg krijg je genoeg overzicht en inzicht om jezelf en de situatie te begrijpen en langzaam maar zeker naar je hand te zetten. In het begin ben je nog helemaal één met je probleem; aan het einde val je er niet meer mee samen en heb je alle ruimte om er mee om te gaan.

Wat ik voor jou kan doen…

Heb je nog vragen of wil je weten wat ik voor jou kan doen? Neem telefonisch contact op of vul het contactformulier in.